dinsdag 27 december 2011

Trendwatcher Christine Boland door Sebnem

Trendwatcher

Niets is zeker, dat is zeker.” Trendonderzoekers kunnen enkel stellen wat er in de toekomst voor trends zullen zijn door het volgen van ontwikkelingen rondom het gedrag van consumenten en de maatschappij. (Roothart, Van der Pol, 2001)

Christine Boland – Trendwatcher



Christine Boland is genomineerd voor Trendwatcher of the Year 2012 (TWOTY) en voor de 2e keer voor de TWOTY Fashion & Design.

Christine Boland is trendanalist en boeit vrijwel ieder publiek. Door haar heldere en begrijpelijke manier van analyseren neemt zij iedereen mee van wereldnieuws, consumenten drijfveren tot aan trends en kansen. “Als je weet wat er in de wereld gebeurt en hoe dat op mensen inwerkt, dan kun je zien welke drijfveren daaruit ontstaan. En als je de drijfveren van consumenten weet dan kun je zien waar de kansen liggen.”


Zij is een veelgevraagd spreker in binnen en buitenland en kan voor uiteenlopende sectoren van betekenis zijn. “Mijn presentaties zijn geschikt voor iedereen, die op enigerlei wijze met de consument te maken heeft, of dat nou gaat over stadsmanagement, conceptontwikkeling, retail, fashion of food. Elke sector heeft te maken met dezelfde maatschappelijke ontwikkelingen. De uiteindelijke vertaling per sector kan verschillen, maar de grote lijn is hetzelfde: anticipeer op wat er in de samenleving speelt.”

De wereld is gelaagd en complex, maar vooral ook boeiend en exponentieel in beweging. We bevinden ons in een tijdsframe waarin meerdere realiteiten naast elkaar kunnen bestaan. De wereld krijgt letterlijk steeds meer dimensies. Consumenten bevinden zich tegelijkertijd online en offline, beleven het leven reëel en virtueel, bewust en onbewust, openbaar en verborgen. Dat maakt dus meerdere ‘toekomsten’ mogelijk, verschillende scenario’s voor verschillende doeleinden. Daarom wordt het steeds noodzakelijker te destilleren wat we nou écht belangrijk vinden. Pas dan komt er inzicht in de diepere drijfveren van de consument, die nodig is voor inspiratie en innovatie.

‘De kansen voor de toekomst liggen in handen van de verstaander’
Christine Boland geeft in haar presentaties antwoord op de volgende vragen:

  • Wat gebeurt er in de wereld?
  • Wat is daarvan het effect op de consument?
  • Hoe zie je dat terug in kunst, cultuur, communicatie, concepten, producten en diensten?
  • En waar liggen de kansen voor uw bedrijf?

In een heldere structuur geeft zij met beelden, animaties en filmpjes inzicht in alle relevante trends en stromingen. De verbeeldingskracht wordt aangesproken en het blikveld wordt ‘opgerekt’.

Bestaansvoorwaarde voor succes
Een consistente eigen stijl is een bestaansvoorwaarde voor succes.
In een markt waar alles 24/7 toegankelijk en mogelijk is en waarin de consument zelf als ontwerper en producent kan optreden, is een andere benadering van trends en trendimplementatie noodzakelijk. Het hebben en houden van een eigen, specifieke stijl is daarbij onontbeerlijk. Daarmee word je gevonden wordt in de markt en worden (en blijven!) klanten fans of vrienden.

Het Mindsetsmodel is daarvoor de ideale tool. In een workshop van één dagdeel wordt het mogelijk om de stijl van een merk of organisatie te definiëren, zodanig dat iedereen één taal spreekt!

Vier mindsets:
Mindsets gaan uit van archetypische manieren van vormgeven, een trend vertalen.

  • STIL (puur, uitgebalanceerd, ontdaan van overbodige details, ‘design’)
  • NOSTALGISCH (bevestigend, herkenbaar, veilig en vertrouwd, veilig, ‘klassiek, traditioneel ‘)
  • SPEELS (onconventioneel, onbevangen, ongecompliceerd, vrolijk, ‘inner smile’)
  • EXTREEM (grenzen aftastend, experimenteel, gechargeerd, provocerend, ‘rebels’)

Als merk of bedrijf zullen één of meerdere mindsets bij je passen. Door de onderlinge verhouding daarvan te definiëren wordt de stijlformule van het merk of organisatie vastgesteld. Deze stijlformule is absoluut en vormt het DNA van iedere verdere uitingsvorm. Alle voorbijkomende trends worden ‘door de bril van deze stijlformule’ beoordeeld en vertaald. Omgekeerd dient de stijlformule als toetssteen voor productontwikkeling, inkoop, communicatie en visual merchandising. (Christine Boland, 2011)

Christine Boland is ruim twintig jaar werkzaam als trendanalist en consultant in consumententrends voor de retail, vastgoed, mode en media-industrie. Haar grote kracht is dat zij op heldere wijze maatschappelijke trends en ontwikkelingen analyseert en in kaart brengt. Uit de veelheid aan informatie en omgevingsfactoren weet zij precies die ontwikkelingen te destilleren die voor een bepaalde branche relevant zijn. Zij wordt gewaardeerd om haar heldere en inspirerende werkwijze en is veel gevraagd spreker op congressen in binnen- en buitenland.

Christine Boland is een van de trendwatchers die de TrendRede 2012 heeft uitgesproken. De TrendRede is een initiatief van Nederlandse toekomstdenkers en kadert en clustert de actualiteit in drie grote overkoepelende thema’s en toont Nederland daarmee een uitgelicht pad richting de toekomst. De manier waarop we leven, werken, consumeren en communiceren zal de komende jaren radicaal veranderen.

De gezamenlijke toekomstdenkers laten door middel van de TrendRede zien dat de grondige analyse van trends een belangrijke bijdrage kan leveren aan de maatschappelijke en economische groei van Nederland. Op dit moment worden we teveel geleid door de waan van de dag. Deze eerste TrendRede wil Nederland stimuleren om gefundeerd vooruit te zien, door de grote golven te schetsen van waaruit kleinere trends en hypes de komende jaren voortkomen.
(Trendrede, 2011)



Aan de ene kant zien we de dreiging van een aantal negatieve omgevingsfactoren zoals het uitputten van de aarde, natuurrampen, stagnerende politiek, groeiende onvrede bij een groeiende groep van de bevolking, wantrouwen, angst en verdeeldheid. Aan de andere kant gloort de hoop in de vorm van een ongekende creatieve energie die voortkomt uit de ‘24/- realtime-flat-‘Wiki-world’. Wetenschappelijke ontwikkelingen en technologische vooruitgang inspireren tot hoopgevende initiatieven en innovaties. Er is veel, er kan veel en alles gaat snel. In dat umfeld moeten we ons staande houden en dat valt niet mee.

Als het onoverzichtelijk wordt gaan we op zoek naar houvast, naar richting. De grote uitdaging ligt in het vinden van de juiste balans, voor ieder individu. En juist omdát er zoveel variabelen zijn is het belangrijk de gemene deler te vinden. Wat vinden we nou écht belangrijk? Wat zijn ‘bottom-line’ de drijfveren van de consument in dit tijdsframe? Er zijn momenteel drie belangrijke drijfveren te onderscheiden. Deze drie drijfveren uitten zich op verschillende manieren in gedrag, wensen, concepten, producten en diensten en vormen gezamenlijk het uitgangspunt van alle relevante consumententrends.

Aandacht, Binding en Contact

Verbinden op allerlei manieren, daar gaat het over. Social media, communities, coöperaties, cocreaties, collectief, alle ‘co-‘woorden. We willen ons ergens een onderdeel van voelen, aangesloten zijn, betekenis ervaren, participeren. Ons voedsel van dichtbij halen, in contact staan met de natuur, producten met de hand maken en van ‘een ziel’ voorzien.

Inzicht, Overzicht, Houvast

We moeten ons staande houden en daarvoor zijn ijkpunten nodig. We zijn druk bezig met het her-ijken van ons bestaan. Verlangzamen, ‘mono-tasken’, versimpelen, terug (of vooruit?) naar de basis en de essentie, we herwaarderen kwaliteit, het productieproces en de charme van industriële vormen, gaan rust creëren en soms de anonimiteit opzoeken. Downshiften en upgraden in één… We zoeken alternatieve grondstoffen en energiebronnen om het milieu te ontzien en ons voortbestaan te waarborgen.

Verwondering, Verrassing, Verbeelding

Af en toe verrast worden, de verbeelding laten spreken: dat is de zuurstof die we nodig hebben om in conditie te blijven. Verwondering ervaren als een kind. Spelen, beleven, fantaseren. Dat uit zich in een tendens naar surrealisme, magisch realisme maar ook naar de verwondering, die kan ontstaan door anders te denken. Out of the box, de dingen omdraaien, de ‘sky-is-the-limit-denken’. Alle zintuigen aanspreken, multisensory. We zien ook dat ontwerpers zich laten leiden door vormen uit de natuur en niet meer het materiaal laten overheersen. (Kenniscentrum Kusttoerisme, 2011)

· Marketing Facts (06-12-2011).Trends 2012 volgens 5 trendwatchers. Op 25 december 2011 opgehaald van

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20111203_trends_2012_volgens_4_trendwatchers/

· Roothart, H. en Van der Pol, W. (2001), Van Trends Naar Brands. Amsterdam: Kluwer.

· Christine Boland (2011-2012).Christine Boland Trends & Mindsets. Op 25 december 2011 opgehaald van

http://christineboland.nl/

· TrendRede 2012 (september 2011).TrendRede2012. Op 25 december 2011 opgehaald van

http://www.mindz.com/plazas/TrendRede

· Kenniscentrum Kusttoerisme (14-03-2011). Inspiratie: Christine Boland. Op 25 december 2011 opgehaald van

http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/k/nl/n403/news/view/9841/1990/Inspiratie-Christine-Boland.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten