vrijdag 16 december 2011

H&M als ‘Conceptlanceerder’ door Maurice van de Brug


H&M is een kledingzaak die in alle grote steden van Nederland en de wereld te vinden is. Hennes en Mauritz is vooral populair bij jonge mensen, door de lage prijzen en de hippe collecties.

De kracht van H&M als conceptlanceerder is de samenwerking met veel bekende modeontwerpers. Ook werkt H&M veel samen met celebrities voor hun reclames. Voor elke nieuwe campagne word er een bekendheid of supermodel aan H&M 'gebonden'. Dit loopt uiteen van Madonna tot aan Kylie Minoque.

‘De Versace voor H&M collectie ligt nog niet eens in de winkel en er gaan alweer geruchten over een nieuwe designer voor H&M’. (FollowFashion, 2011)

‘Ieder jaar hangt de modeketen H&M een speciale collectie van een beroemde ontwerper in de schappen, maar wel voor de normale H&M-prijzen. Dat lijdt niet zelden tot chaotische taferelen’. (gerrit-Jan, 2011)

Gekkenhuis door run op Versace bij H&M:


H&M is populair mede dankzij de samenwerkingen met bekende ontwerpers en celebrities, in combinatie met de verkoop van kleding voor een betaalbare prijs. Daarom hebben de volgende retailers in navolging een soortgelijk concept  gelanceerd.

Zeeman met ontwerper; Bas Kosters

Wehkamp met ontwerpster; Monique Collignon

C&A met ontwerper; Frans Molenaar

Maar H&M zeker niet de eerste met dit concept. Gamma startte in 1993 een samenwerking met Jan des Bouvrie. Deze samenwerking was niet slechts voor één collectie. Jan des Bouvrie ontwerpt nog steeds collecties voor Gamma, maar de grote hype is hier nu vanaf.


Conclusie:
De kracht van H&M is dat zij telkens weer een nieuwe samenwerking aangaan, met grote namen. Dit zorgt voor steeds weer veel media aandacht en hypes die ontstaan onder de consument. Die hypes zorgen vervolgens weer voor meer media-aandacht.
H&M een succesvolle conceptlanceerder!

Bibliografie

FollowFashion. (2011, 11 15). http://www.followfashion.nl. Opgeroepen op 12 16, 2011, van http://www.followfashion.nl: http://www.followfashion.nl/tom-ford-hm-ontwerper
gerrit-Jan. (2011, 11 18). http://isminstituut.nl. Opgeroepen op 12 16, 2011, van http://isminstituut.nl: http://isminstituut.nl/2011/11/18/versace-gekte-wereldwijd-fenomeen/


  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten