Het lanceren van een concept is een belangrijk punt om aandacht aan te besteden. Nieuwe concepten, producten en/of diensten dienen zo goed mogelijk op de markt te worden gebracht. Het concept kan via verschillende media in de markt worden gezet. Belangrijk hierbij is het concept goed communiceren, mensen informeren, hun interesse wekken en vasthouden van de aandacht wat uiteindelijk tot actie leidt.
AH lanceert nieuwe versie van Appie
Appie werd in november 2009 gelanceerd. Albert Heijn was daarmee de eerste supermarktketen die de mobiele telefoon een belangrijke rol liet spelen in het aankoopproces. De introductie was in eerste instantie alleen voor bezitters van een iPhone, maar later werd dit uitgebreid naar het Android-platform. In de afgelopen maanden zijn meer vernieuwingen doorgevoerd, maar dit is de introductie van Appie 2.0.
Albert Heijn is de eerste Nederlandse supermarkt die een iPhone-applicatie heeft laten ontwikkelen. Bij het opstarten van de app verschijnt een splashscreen met de boodschap ‘Kan ik je helpen?’, een vraag die Albert Heijn volgens de overlevering al sinds 1887 aan klanten stelde (maar dan in een beleefde variant ‘Waarmee kan ik u helpen?’). De supermarkt wil met de applicatie de dagelijkse boodschappen zo plezierig mogelijk maken en verwacht dat internet en smartphones een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de communicatie met de klant.
Het hoofdmenu van de applicatie bestaat uit vier onderdelen: Mijn lijst (boodschappenlijstje), Producten (Bonusaanbiedingen en andere producten die je bij Albert Heijn kunt kopen), Recepten (dat spreekt voor zich) en In de appie (een mix van acties, wetenswaardigheden en tips over het gebruik van de applicatie).
Boodschappenlijst
Wat we al wisten, is dat de Albert Heijn-applicatie een boodschappenlijst zou bevatten. Dit lijstje kan op meerdere manieren worden gevuld: je kunt gewoon een product of een taak intikken, zoals het feit dat je naar de stomerij moet of in de stad een nieuwe jas wilt gaan kopen. Je kunt echter ook vanuit de Bonusaanbiedingen of vanuit de recepten het lijstje vullen. Gaat het om een ingrediënt uit een recept, dan blijft de koppeling met het recept aanwezig, zodat je later kunt zien waarom je ook alweer twee struiken paksoi hebt meegenomen. Neem je ingrediënten uit een recept over, dan kan dat ook betekenen dat er ’3 eetlepels olie’ op je boodschappenlijstje komt te staan, waarbij je zelf de vertaalslag maakt dat je beter een fles olie moet meenemen. De boodschappen op het lijstje zijn niet meer te wijzigen; je kunt dus niet uien, tenen knoflook of eetlepels olie uit meerdere recepten samenvoegen. Wel kun je de volgorde van de boodschappen wijzigen en de hoeveelheden vergroten of verkleinen.
Loop je in de winkel, dan hoef je alleen maar het product aan te tikken om het door te strepen. Het boodschappenlijstje kan per mail worden verstuurd en kan worden voorzien van een extra notitie, bijvoorbeeld welke soort olie er meegenomen moet worden. Een badgenummer op de Appie-applicatie geeft aan hoeveel boodschappen er nog op jouw lijstje staan.
Producten
Bij het onderdeel producten vind je de wekelijkse Bonusaanbiedingen en de nieuwe producten uit het assortiment. Ook hier kun je met een knop ‘Zet op mijn lijst’ zorgen dat het product aan je boodschappenlijstje wordt toegevoegd. Als je je Bonuskaartnummer invoert krijg je meteen te zien welke producten je de afgelopen drie maanden hebt gekocht, zodat je makkelijker je boodschappenlijstje kunt vullen met producten die je vaker gebruikt. De lijst toont ook welke producten je het meest hebt gekocht en dat kan soms wat confronterend zijn: heb ik echt zoveel AH klapkratten gekocht? De Bonusaanbiedingen zijn te sorteren op A tot en met Z, op categorie of op hoeveelheid voordeel die er te halen valt. Alle producten zijn voorzien van foto en omschrijving, zoals je die ook op de website van Albert Heijn vindt.
Meer
De knop Meer leidt naar een lijstje met nuttige functies, met als belangrijkste een winkel-locator: kijk welke Albert Heijn-filialen in de buurt zijn en welke op dit moment (of op zondag, of na 20:00 uur) geopend zijn. Je ziet bij elk filiaal de openingstijden voor deze week en volgende week, plus de mogelijkheid om via Google Maps een route te plannen. Je kunt in het Meer-menu nog wat andere dingen vinden, zoals de mogelijkheid om suggesties te sturen of je Bonuskaartnummer te wissen.
Toekomst
Appie is niet alleen een iPhone-applicatie, maar een bredere dienst waarmee mensen makkelijker boodschappen kunnen doen. De iPhone-applicatie is de eerste stap daarin. In toekomstige versies van de Appie-applicatie komen nog meer functies beschikbaar, zoals de mogelijkheid om boodschappen via Albert te laten bezorgen en boodschappen in de juiste volgorde te zetten. Het sorteren van boodschappen kan op dit moment al handmatig, maar het idee is dat de boodschappenlijst wordt aangepast aan de vaste looproute van de winkel waar jij je boodschappen doet. Deze winter komt er een tweede versie van Appie uit. Daarna volgen in 2010 ook versies voor andere smartphones. Heb je geen iPhone, dan kun je op www.ah.nl/appie meer informatie en een demoversie vinden.
Appie wint prijs voor beste applicatie
Albert Heijn is in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de Mobile Mdia & Marketing Awards. De applicatie Appie werd gekozen tot Beste mobiele applicatie.
De Mobile Media & Marketing Awards zijn een initiatief van Mobile Generation en Telegraaf Media Nederland. De prijzen werden voor het eerst uitgereikt en moeten als een stimulans gelden voor de verdere ontwikkeling van mobiele producten in Nederland.
· Meijsen, J. (03-02-2011). Distrifood. AH lanceert nieuwe versie van Appie. Op 26 december 2011 opgehaald van
· Zwaag, van der, G. (12-11-2009). Iphoneclub. Appie iPhone-applicatie: nieuwe service van Albert Heijn. Op 26 december 2011 opgehaald van
http://www.iphoneclub.nl/48171/review-appie-op-de-iphone-nieuwe-service-van-albert-heijn/
· Meijsen, J. (26-01-2011).Distrifood. Appie wint prijs voor beste applicatie. Op 26 december 2011 opgehaald van
Geen opmerkingen:
Een reactie posten