maandag 12 december 2011

Trendanalyse 1: 'Mobiele Entertainment' Maurice vd Brug



"Mobiele entertainment" neemt in rap tempo toe. Mobiele spelcomputers, smartphones en tablets zijn mateloos populair en niet meer weg te denken uit de maatschappij.

Door middel van een trendpiramide maak ik inzichtelijk waar deze trend vandaan komt.

Microtrend: Smartphones, mobiele spelcomputers en tablets
Mobiele apparaten die makkelijk mee te nemen zijn onderweg en die via een 3g verbinding bijna overal online kunnen zijn, ze zijn niet meer weg te denken. Voorbeelden hiervan zijn: de smartphone, zoals: Iphone en de Samsung Galaxy S, de mobiele spelcomputer, zoals: Nintendo 3Ds en de PS en tablets zoals de Ipad en de Samsung Galaxy Tab.

‘Ze zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven, de Blackberry’s, iPhones en Androids. En daar is een verklaring voor, want gemak (en dus techniek) dient nou eenmaal de mens. Een smartpone is eigenlijk gewoon een mobiele telefoon met een uitgebreider aanbod aan mogelijkheden die tot voor kort alleen voor een PC met internetverbinding toegankelijk waren. Denk hierbij aan het bekijken van websites, navigatie door middel van gps, het luisteren naar muziek en het afspelen van filmpjes. Vul dit aan met applicaties die het mogelijk maken de zakelijke agenda’s en e-mails te synchroniseren en u heeft een compleet werkstation op zakformaat’.
(Mascsoftware, 2010)

Demografie: Op steeds meer plekken in Nederland kun je gebruik maken van WIFI netwerken, zowel gratis als betaald. Dit zorgt ervoor dat smartphones en mobiele spelcomputers steeds gebruikersvriendelijker worden.

Economie: Ondanks de economische crisis willen we laten zien dat het goed met ons gaat, de behoefte van het volgen van de laatste trends op mobiel entertainment gebied, is groter dan het denken aan de financiële gevolgen.

Sociologie: Sociaal gezien zijn we actiever dan ooit. Whatsapp, spelletjes tegen elkaar spelen als Wordfeud, we doen het allemaal. Om dit te kunnen doen heb je echter wel een smartphone of ander device nodig. Sociaal wordt er tegenwoordig van je verwacht hier aan mee te kunnen doen.

Technologie: De technologie staat niet stil en ontwikkelt zich sneller dan ooit. Wie had 10 jaar geleden verwacht dat hij kon internetten op zijn mobiele telefoon of kon Mario Karten in de tram?

Ecologie: Voor het milieu betekent dit meer afval dan ooit. Niet alleen omdat we nieuwe apparaten kopen die voorheen niet bestonden en nu "echt nodig hebben", maar ook omdat de meeste van ons niet langer dan 2 jaar met dezelfde smartphone willen/kunnen lopen.

Politiek: Het is moeilijk een uitspraak te doen hoe politiek hier zich in mengt. Duidelijk is wel dat bijvoorbeeld gameverslaving een actueel probleem is. Er zijn geluiden vanuit de maatschappij dat de politiek zich hierin meer zo moeten mengen.

‘HLN meldt dat 100 jongeren tussen de 12 en 18 jaar vragenlijsten moesten invullen waarin hun tijdsbesteding met elektronische gadgets werd nagekeken. Daaruit bleek dat het overgrote deel (82%) na 9 uur 's avonds televisie kijkt, ruimt de helft 's avonds online is, 44 procent met het mobieltje zit te bellen, 42 procent met een mp3-speler muziek luistert, 36 procent naar films kijkt, ruim een derde aan het sms'en is en bijna een kwart spelletjes speelt op de computer’.
(Redactie Lifestyleagent.nl, 2009)

Maxitrend: Behoefte aan gemak entertainment en mobiliteit
De consument groeit op met spelcomputers en online games. Onze apparaten worden steeds mobieler en gemakkelijker om onderweg te gebruiken. In hoog tempo komen nieuwe modellen die handzamer zijn, nog mooiere graphics hebben en nog makkelijk te bedienen zijn. Denk maar aan het touch screen van een smartphone of tablet.

Demografie: Grenzen vervagen, maar de afstand blijft. De consument wil waar hij ook is contact kunnen hebben met zijn sociale netwerk, maar wil ook aan de andere kant van de wereld over oneindige informatie kunnen beschikken.

Economie: Door onze constante behoefte aan de nieuwste technologie, zal dit betekenen dat we steeds meer geld uitgeven om in deze trend mee te kunnen gaan. Dit betekent dat dit een zeer snelle groeiende markt is.

Sociologie: Door het steeds grotere gemak wat mobiele entertainment met zich meebrengt, zullen we sociaal gezien meer gaan leunen op social media en services als Whatsapp, maar ook informatieservices die via Apps beschikbaar zijn op de smartphone.





Technologie: De verwachting is dat deze technologie zich alleen maar sneller gaat ontwikkelen. 3D televisie, de Apple internet tv, nieuwe tablets en smartphones en nieuwe (mobiele) spelcomputers, de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op.

Ecologie: De behoefte aan meer mobiele entertainment, zorgt voor een grotere belasting van de grondstoffen en dus de natuur.

Politiek: Taak aan de politiek is om de mobiele entertainment te blijven volgen en hier ook in hun communicatie naar de bevolking rekening mee te houden, zodat men het contact met de bevolking niet verliest.


Megatrend: Technologisering
De technische ontwikkelingen gaan steeds harder en nieuwe modellen van producten volgen elkaar steeds sneller op. Deze ontwikkelingen hebben een grote invloed op onze maatschappij. Onze samenleving is nu bijna overal bereikbaar via apparatuur en waar onze opa en oma nauwelijks een mail kunnen tikken, is de jeugd nu overal online bereikbaar, aan het gamen en met school bezig.

Demografie: Grenzen vervagen, omdat we overal en altijd in contact kunnen staan met elkaar en bij een constante informatiestroom kunnen. Aan de andere kant van de wereld wonen betekent niet dat je minder contact heb met familie en vrienden of dat je niet op de hoogte kunt zijn wat er in Nederland gebeurt. 

Economie: De markt voor mobiele apparaten is groeiende en uitgaven in deze branche zullen toenemen. Ook kredietverstrekkers zullen hier baat bij hebben, omdat de consument niet altijd de middelen heeft om aan de nieuwste mobiele entertainment trends mee te doen.

Sociologie: We zullen steeds meer de technologische mogelijkheden meer gaan benutten om solciale contacten te onderhouden.

Technologie: Technolisering. Fabrikanten zullen naar aanleiding van het consumentengedrag nog sneller nieuwe modellen en technologiën introduceren. Waarbij de mogelijkheden geen grenzen lijken te hebben.

‘De eerste mobiele telefoon werd in 1973 verkocht voor bijna 4000 dollar. Sinds de introductie heeft de mobiele telefoon veel ontwikkelingen doorgemaakt. Vooral de laatste jaren zien we een versnelling van de technologische ontwikkelingen rondom de mobiele telefoon. Deze versnelling komt mede door het zogenaamde BANG-effect. Dit effect, waar verschillende technologische ontwikkelingen bij elkaar komen en elkaar versnellen heeft ook impact op de telefoon. Het apparaat is voor ons inmiddels het meest vertrouwde apparaat geworden. We kunnen niet meer zonder. De komende jaren zal de mobiele telefoon het apparaat zijn dat de voornaamste toegang zal vormen tot de digitale wereld. Dit zal de komende jaren gebeuren. We nemen als mens hierdoor afstand van de desktop’.(Bosma, 2010)

Ecologie: Nieuwe modellen en technologiën vergen steeds meer van de beschikbare grondstoffen. Om hier controlle op te houden worden energieverbruik en milieuverantwoord produceren belangrijker.
Politiek: Er komen steeds meer maatregelen om veilig te surfen over het internet.

Bibliografie

Bosma, T. (2010, 11 30). http://www.extendlimits.nl/nieuws/artikel/de_ontwikkeling_van_de_mobiele_telefoon/. Opgeroepen op 1 1, 2010, van http://www.extendlimits.nl: http://www.extendlimits.nl/nieuws/artikel/de_ontwikkeling_van_de_mobiele_telefoon/

Mascsoftware. (2010, 11 30). http://www.masc.nl/News/20103011-Smartphones.aspx. Opgeroepen op 1 1, 2012, van http://www.masc.nl: http://www.masc.nl/News/20103011-Smartphones.aspx

Redactie Lifestyleagent.nl. (2009, 5 27). http://www.lifestyleagent.nl/2009/05/27/Gadgets-zorgen-voor-slaaptekort/. Opgeroepen op 1 1, 2012, van http://www.lifestyleagent.nl: http://www.lifestyleagent.nl/2009/05/27/Gadgets-zorgen-voor-slaaptekort/





Geen opmerkingen:

Een reactie posten