zondag 18 december 2011

Trendpiramide 1 door Chris de Bie

Micro, Maxi, Marveltrend

(Marvel)
‘Marvel Entertainment, een volle dochter onderneming van ‘The Walt Disney Company’, is een van ’s werelds grootste op fictieve ‘superhelden’ gebaseerde entertainment bedrijven. Een scala aan superhelden in hun portfolio bibliotheek van meer dan 8.000 stuks die in verschillende media zijn verschenen de afgelopen 70 jaar. Marvel gebruikt zijn superhelden voor de franchise in entertainment, licentieverlening en publicaties.’ (Marvel)
(Marvel)

De boodschap die Marvel over wil brengen is duidelijk. Het gaat in de verhalen tussen goed en kwaad en in bijna alle gevallen overwint het goede.
Hoewel Marvel voor een groot gedeelte bedoeld is als vermaak zitten er wel degelijk gedachten achter de verhalen en is Marvel niet zomaar een entertainment bedrijf dat verhalen schrijft. Met goede en uitgebreide analyses weten ze keer op keer concepten te bedenken die aanslaan bij de consument. Hieronder volgt een analyse van de behoefte aan helden en het zoeken van identiteit door consumenten en dit vinden bij de vele verhalen die Marvel publiceren.

Marvel maakt veel gebruik van crossmedia. Bij ieder nieuw event in de Marvel Universe (films, cross-overs, animatie series) wordt veel gebruik gemaakt van de website, twitter, facebook, google+ en meerdere socialeplatforms. Zij combineren de marketing rondom een nieuw event om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Marvel heeft verschillende doelgroepen. Voornamelijk jongeren en jonge volwassenen in de leeftijd vanaf 14 jaar. De verschillen zitten voornamelijk in de reden waarom mensen geïnteresseerd zijn in Marvel. Er zijn mensen die graag de comics lezen, maar de films bereiken ook een nieuwe doelgroep. En datzelfde geldt voor de jeugd die naar de animatieseries kijken.

Factoren
Economie: De economische terugval van de afgelopen jaren heeft in ieder geval geen negatief effect gehad op de Marvel microtrend films. In de afgelopen 2 jaar en de komende 3 jaar worden Marvel fans juist op hun wenken bediend door films van de meest besproken superhelden allertijden. Juist nu hebben mensen de behoefte aan helden en zoeken ze een manier om te kunnen ontsnappen aan de economische crisis.

Demografie: Door de veranderende leeftijdsopbouw van de bevolking zien we een veranderende doelgroep in de Marvel trend. Waar het juist te verwachten is dat een ouderegeneratie Marvel niet meer nodig heeft vindt er een verschuiving of eigenlijk verruiming plaats van de doelgroep met interesse in Marvel. Marvel speelt hier op microtrend niveau heel goed op in door voor verschillende doelgroepen verschillende producten op de markt te brengen.


Zo is er onder andere een hele franchise voor de kinderen:

(Marvel Entertainment)


(Marvel Entertainment)

De comics zijn voor een veel breder publiek toegankelijk. Van tieners tot jonge volwassenen en van verzamelaars tot vijftigers die al jaren fan zijn van de comics.

Technologie: Ontwikkelingen op het gebied van communicatie en entertainment technologie maken het mogelijk om nieuwe doelgroepen te bereiken. Waar Marvel zich eerst richtte op comics is het nu mogelijk om steeds betere films te maken en mensen te bereiken via de sociale platforms. Er kan dus een veel breder publiek aangesproken worden. Ook hier valt weer een nieuwe doelgroep te bespeuren in de vorm van film liefhebbers die nu in aanraking gaan komen met Marvel. Nieuwe technologie zorgt er ook voor dat oude tekenfilmseries nieuw leven ingeblazen krijgen.
(Marvel)

Politiek: Marvel probeert de trend hoog te houden door in te spelen op politieke gebeurtenissen. Zoals hieronder mooi is weergegeven door met een speciale uitvoering te komen van de Spiderman comic tijdens de inauguratie.
(Marvel)

Cultuur en sociologie: Marvel ontwikkelt zijn verhalen altijd vanuit een goed en kwaad perspectief. Het probeert lezers en publiek normen en waarden bij te brengen en speelt in op de veranderende sociaal culturele waarden van de mens. De trend is multicultureel. En dat brengt Marvel terug in zijn verhalen door multiculturele superhelden te creëren. Zo is Spiderman in een van de verhalen vervangen door een afro-amerikaan.
(Marvel)
De conclusie die we kunnen trekken is dat Marvel zijn eigen trend uitstekend weet voort te zetten en uit te breiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten