dinsdag 27 december 2011

Trendanalyse Duurzaam, Biologisch en Fair Trade door Sebnem


shirtsbedrukken.nl deweekkrant.nl foreignpolicyblogs.com

Trendanalyse Duurzaam, biologisch en Fairtrade

De ideologie van de laatste tijd is om duurzame, biologische maar vooral Fairtrade producten te consumeren voor een betere en eerlijke wereld.



Product/ markttrend:

Steeds meer biologische producten verschijnen op de markt; melk, boter, eieren, aardappelen, tarwe, rijst, deegwaren, brood, koffie, chocolade en bananen.

Demografisch: Deze producten zijn er voor iedereen, het zijn vormen van primaire voedsel. Voornamelijk milieubewuste mensen en/of diegenen met een allergie gebruiken deze het meest.

Politiek: De producten zijn mensvriendelijk geproduceerd en dus onder goede omstandigheden en zonder kinderarbeid met eerlijke handel.

Economisch: Waar vroeger alleen bio melk, boter en eieren waren, hebben we nu ook brood, chocolade en bananen. Er komen steeds meer verschillende producten. Biologische of fairtrade producten zijn wel vaak duurder dan ‘gewone’ producten.

Sociaal/Cultureel: Biologische producten, of duurzame goederen zorgen toch voor een bepaalde imago bij de gebruikers.

Technologisch: Fair Trade is een vorm van handelstechnologie

Ecologisch: Duurzaam en milieuvriendelijke producten die voldoen aan strenge voorwaarden. Vaak ook geproduceerd door recycling.

Consumententrend:

(gedrag, voorkeuren en behoeften)

De consument is zich steeds beter bewust van allerlei aspecten in verband met voedselveiligheid en milieubescherming, wat heeft bijgedragen tot de groei van de biologische landbouw in de afgelopen jaren. Er komt een einde aan crashdiëten. Studenten en andere jongeren laten de afhaalpizza en magnetronmaaltijd staan en gaan zelf de keuken weer in. Er komt een grotere vraag naar streekgerechten en boerderijproducten. Er komen biologische pepdrankjes op de markt, eco-versies van RedBull (producttrends). Waar we uiteindelijk naar toe willen, is een wereld waarin het woord 'duurzaamheid' in onbruik is geraakt (AGF, 2011).

Demografisch: Producten zijn vaak duurder, mensen met lagere inkomens kunnen dit zich niet allemaal veroorloven.

Politiek: Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat bij veel bedrijven hoog in het vaandel. Hoe milieubewuster gehandeld wordt, hoe positiever het beeld.

Economisch: Duurzaamheid wordt met luxe gecombineerd om Fairtrade hip en meer toegankelijk te maken voor een bredere doelgroep. Het assortiment wordt uitgebreid.

Sociaal/Cultureel: Mensen die geen fairtrade producten gebruiken komen in een sociale druk. Je bent ‘slecht’ als je geen duurzame bio producten nuttigt omdat je dan niet milieubewust handelt.

Technologisch: Er wordt meer geïnvesteerd in Fair Trade technologie vanuit het milieubewust leven en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ecologisch: We moeten consuminderen of biologische en duurzame producten gebruiken.

Megatrend:

(als individualisering, vergrijzing of globalisering zijn maatschappelijke ontwikkelingen)

Duurzaamheid, ecologisch en milieubewust leven. Dat is het ideaalbeeld van vele maatschappijen. Omdat wij zoveel aandacht schenken aan biologisch, milieubewust handelen (afval scheiden doen we al jaren) en fairtrade eten, is dit deze manier van consumeren een megatrend te noemen. Steeds meer bedrijven gaan maatschappelijk verantwoord ondernemen en meer mensen gaan voor fairtrade handelen (Trendslator, 2011).

Demografisch: Consumptie en naleving wet- en regelgeving in met name de Westerse wereld voor een betere toekomst van ontwikkelingslanden.

Politiek: Maatschappelijk verantwoord handelen, maar hoe ‘fair’ is Fair Trade? Worden wet- en regelgeving met betrekking tot de WTO streng nageleefd.

Economisch: Fair Trade handel kan zolang er correct wordt gehandeld volgens voorwaarden van de World Fair Trade Organisation de armoede in de wereld verminderen.

Sociaal/Cultureel: Minder vervuiling zorgt voor gezondere levens en betere beloning voor arbeid in ontwikkelingslanden zorgt voor een kwalitatief beter bestaan.

Technologisch: In de handel wordt gebruikt gemaakt van de modernste technologie op het gebied van efficiënt brandstofverbruik en beperkte CO2 uitstoot.

Ecologisch: Duurzaam omgaan met water, het verwerken van afval tot compost en bij gebruik van fabrieken en/of voertuigen zo min mogelijk uitstoten van chemische troep leidt tot een betere ecologie op deze planeet.


· AGF (04-01-2011). Bron: VMT. Waterijsjes van groenten en fruit. Op 28 november 2011 opgehaald van

http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=66073

· NRC Next (09-11-2011). Op 28 november 2011 opgehaald van

http://trendslator.nl/category/consumententrends/

· EcoMarkt. Voor en door een duurzame wereld. Op 26 december 2011 opgehaald van

http://www.ecomarkt.nl/list_dir.phtml?&username=guest@domain.ext&password=9999&groups=ECOMARKT&link_id=&categories=e0&link_id=

· FAIRSUPPORT. Duurzaam en fairtrade. Op 26 december 2011 opgehaald van

http://www.fairsupport.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=31&Itemid=27

· Fair Trade Rules! (oktober 2005). Standpunt van de wereldwijdeFair Trade beweging omtrent de zesde Ministerconferentievan de WTO. Op 25 december 2011 opgehaald van

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=demografische%20factoren%20fair%20trade&source=web&cd=4&ved=0CEAQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.wfto.com%2Findex.php%3Foption%3Dcom_docman%26task%3Ddoc_download%26gid%3D65&ei=K274Tp_qC4ak-gbT9KXKAQ&usg=AFQjCNEulUq30U7zxKsMuI8HQ7n8Bs8ZIg&cad=rja

http://www.wfto.com/index.php?option=com_docman&task=doc

· Afriflora (2011). Duurzaamheid en milieu. Op 26 december 2011 opgehaald van

http://www.afriflora.nl/nl/afriflora-fairtrade-2.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten