“Een concept is een subjectieve tussenstap tussen droom en daad.” (Nijs en Peters, 2002)
Sterke concepten zijn betekenisvol, onderscheidend en hebben uithoudingsvermogen. (Geursen,1996)
Een voorbeeld van een goed concept is het televisieprogramma van MTV ‘Pimp My Ride’. In dit programma wordt elke aflevering een 18 - 24 jarige autobezitter uit Los Angeles(Californië) uitgekozen. Vervolgens laat de autobezitter zien wat er zoal mankeert aan de auto en waarom zijn auto nu een opknapbeurt verdient. Dan klopt de presentator aan bij de persoon in kwestie en vertelt hen dat ze zijn auto hebben uitgekozen om volledig opgeknapt te worden.
De auto gaat naar de werkplaats van West Coast Customs (vanaf seizoen vijf Galpin Auto Sports), waar het team een plan maakt hoe de auto eruit komt te zien. Hierbij wordt rekening gehouden met de interesses van de auto-eigenaar. De auto krijgt altijd een nieuwe verflaag en veel nieuwe apparatuur. Eén of meerdere gloednieuwe lcd-schermen zijn geen uitzondering. Opvallend is dat er vaak spullen bij de auto geleverd worden die niets met een auto te maken hebben (digitale camera's, spelcomputers). Vaak kost het opknappen meer dan een nieuwe auto, naar schatting meer dan 20.000 US dollar. Aan het einde van het programma komt de eigenaar van de auto naar de werkplaats, waar hij de auto mag bezichtigen.
Het programma is in veel landen het populairste programma van MTV. In veel (Europese) landen zijn er spin-offs van de show op de televisie. MTV Duitsland zendt de programma's Pimp My Fahrrad en Pimp My Whatever. In het eerste programma worden fietsen opgeknapt, in het tweede worden diverse spullen opgeknapt. Ook MTV Italië zendt een soortgelijk programma uit, genaamd Pimp My Wheels. MTV Internationaal heeft in 2006 een eigen serie van Pimp my Ride gemaakt. In deze serie worden inwoners van Zweden, Nederland, Duitsland, Portugal, Polen en Frankrijk verrast met een metamorfose van hun oude barrel. Dit alles onder het goedkeurend oog van experts in de pimpin' game, Fat Joe en Lil’ Jon.
In Nederland wordt het Nederlandstalige programma De Grote Beurt uitgezonden, dat qua format erg lijkt op dat van Pimp My Ride.
Succesvolle mediaproducten zoals Pimp My Ride worden volgens Emmelkamp gekenmerkt door een drietal kenmerken: actualiteit, ambivalentie en bevrijding.
Actualiteit
Actualiteit betekent dat het concept aansluit bij actuele en universele emoties bij datgene wat er in de maatschappij leeft. Een belangrijk kenmerk van het belevingsconcept bij Pimp My Ride is dat het steeds vernieuwend is en de kijker telkens verrast wordt. Tijdloze emoties spelen hierbij een grote rol, zoals liefde voor ge-tune-de auto’s, (eventueel) jaloezie dat andermans auto flink opgeknapt wordt of juist blijheid om andermans geluk te zien en het verlangen naar diezelfde bevrediging.
Ambivalentie
Ambivalente mediaproducten laten de kijker experimenteren met morele conflicten en normen en waarden. In Pimp My Ride worden vaak jongeren gekozen die het slecht hebben en niet in staat zijn een nieuwe auto te kopen of hun huidige bak te onderhouden. Het tv programma ‘pimpt’ dan hun auto voor ongeveer 20.000 dollar. Ze rijden dan wel in een blitse auto, maar “was het dan niet beter geweest om hen gewoon het geld te geven?” denk je dan. Toch blijf je iedere keer weer kijken uit nieuwsgierigheid wat voor een creatie er dit keer uit komt.
Bevrijding
Ook wel escapisme genoemd, is dit een kenmerk van een sterk mediaconcept waarmee de kijker uit het dagelijkse bestaan wordt getrokken. De mogelijkheid wordt geboden om talloze grenzen te overschrijden en vrijblijvend te fantaseren over alternatieve levensstijlen en identiteiten. In Pimp My Ride zie je hoe mensen enkel door een overdreven opknapbeurt aan hun auto een totaal andere identiteit aan kunnen nemen en stelt de kijker zich voor hoe het zou zijn als zijn/haar auto flink opgeknapt zou worden in bijvoorbeeld een super-de-luxe uitvoering.
· The TV IV (2011).Pimp my ride UK. Op 25 december 2011 opgehaald van
http://tviv.org/Pimp_My_Ride_UK
· Nijs, D. en Peters, F. (2002), Imagineering; Het creëren van belevingswerelden . Amsterdam: Boom.
· Media NRC (2011).Hoe ‘pimpen’ een populair Nederlands werkwoord werd na het succes van ‘Pimp My Ride’ . Op 25 december 2011 opgehaald van
http://media.nrc.nl/weblogs/newyork/pimpmyride.pdf
· Wikipedia (2011).Pimp My Ride. Op 25 december 2011 opgehaald van
Geen opmerkingen:
Een reactie posten