maandag 12 december 2011

Trendanalyse 2: 'Luxe leven' Maurice van de Brug




Begin jaren 90 stegen de inkomens en ging het flink beter met de economie. De koopkracht van de consumenten steeg. Luxe artikelen werden populairder en algemeen geaccepteerd om het aanzien te vergroten. Verre reizen, een 2de huis, cabrio of boot werden voor 'the lucky ones " opeens haalbaar.


De hunkering naar luxe producten is echter nog steeds actueel, zo is de miljonair fair mateloos populair.


‘De tiende editie van de Miljonair Fair is afgesloten! Deze jubileumeditie heeft bijna 55.000 bezoekers getrokken; een lichte stijging ten opzichte van de voorgaande editie.
De Amsterdamse RAI herbergde ruim 365 exposanten uit binnen- en buitenland en tienduizenden genieters van al het moois dat de wereld te bieden heeft. Limited editions, collector's items, one-offs... Op de Miljonair Fair werden de meest bijzondere, authentieke en begerenswaardige producten en diensten aangeboden. De Fair biedt hét ideale podium voor het luxesegment - van onder andere kunst en antiek, bolides en sportauto's, jachten en sloepen, ambacht en design, horloges en juwelen, home entertainment, sound & vision tot reizen, hotels en resorts’.
(Miljonair Fair, 2012)




Om de trend 'luxe leven' verder te analyseren maak ik gebruik van de trendpyramide en de zes trendfactoren.


Microtrend: Luxe artikelen als een tweede huis, een cabriolet en merkartikelen
Economie: Door de lage inflatie en de stijgende inkomens kan de consument meer luxe artikelen kopen. Door de onstane vrije markt worden er steeds mooiere en beter producten op de markt aangeboden een logische gevolg is dat de vraag naar deze producten dan ook stijgt.


Demografie: Wanneer we naar het gemiddeld besteedbaar inkomen in Nederland kijken zie je dat dit veel hoger ligt dan buiten de stedelijke gebieden. Dit samen met het gegeven van een vrije marktstructuur zal ervoor zorgen dat de vraag naar luxe artieklen in de stedelijke gebieden groter is dan de niet stedelijke gebieden. Hierdoor is het aanbod van luxe artikelen hier ook groter.



Bron: Centraal Bureau voor de statistiek


Technologie: De consument heeft een drang naar de meeste luxe producten, dit zorgt ervoor dat fabrikanten steeds sneller nieuwe modellen uitbrengen. Dit ontstaat uit de vraag van de consument.


Politiek: Door politieke invloed kan consumenten gedrag  beïnvloed worden. Zo moeten in Nederland de mensen met een hoger inkomen meer belasting betalen en heb je bij een hypotheek op een 2de huis niet dezelfde belastingvoordelen als op je eerste hypotheek. 


Sociaal: Wij leven in een materiële samenleving waarbij je vergaarde spullen status geven.


Ecologie: De maatschappij gaat steeds meer kijken hoe milieubewustheid en zuinigheid in de samenleving hand in hand gaan. Was het eerst nog "hot" om in een SUV gezien te worden, nu rijd iedereen zo zuinig mogelijk. Luxe artikelen kunnen zeker ook milieubewust zijn. In de auto-industrie is dit al heel normaal, toch is dit in andere industrieën nog niet geheel geaccepteerd. Zo maken nog steeds maar weinig mensen zich druk om hoe die dure spijkerbroek is geproduceerd.


‘Wie wil weten wat de trends voor de komende tijd zijn, moet zijn blik richten op de welgestelde consument’.
(MarketingWeek, 2007)

'Het marktsegment 'rijken' is om meerdere redenen interessant voor marketeers. Niet alleen hebben de welgestelden veel te besteden, ze nemen ook flink toe in aantal. En, misschien wel het belangrijkst: hun invloed op de doorsneeconsument is enorm'. 


(MarketingWeek, 2007)

Dat zit zo, wie welgesteld is: 
  • heeft meestal een betere opleiding
  • reist vaker
  • leest meer
  • heeft bredere interesse dan wie minder te besteden heeft
  • rijke mensen behoren tot de early adopteren
  • ze zijn geïnteresseerd in nieuwe dingen en ze kunnen ze betalen
  • 

'gewone' mensen zijn geneigd zich te spiegelen aan rijkere mensen
  (MarketingWeek, 2007)


Maxitrend: Behoefte aan luxe


Economie: De koopkracht is afhankelijk van het inkomen en inflatie. Hoe hoger het inkomen, hoe meer bestedingsruimte voor extra gadgets en duurdere producten zoals een cabrio. De economische crisis kan invloed gaan hebben op de vraag naar luxe artikelen. Zo waren de autoverkopen de afgelopen jaren nog nooit zo laag. Toch is er misschien een verschuiving waarneembaar, want waar de autoverkopen tot een dieptepunt zakten, steeg het aantal bezoekers van de miljonair fair. .


‘Na vijf uitstekende maanden en drie redelijke maanden zijn de autoverkopen in september voor het eerst ook daadwerkelijk gedaald. Tegenover 44.455 nieuwe auto's in de afgelopen maand stonden 45.569 stuks in september 2010, waarmee een daling van 2,4 procent te noteren valt’.
(Dijkstra, 2011)


De behoefte aan luxe artikelen hoeft dus niet gelijk te staan aan de koopkracht. De behoefte naar luxe artikelen neemt niet af met een dalende koopkracht. Wellicht stijgt de behoefte zelfs alleen maar.


Wanneer de consument toch de luxe producten gaat kopen ondanks dat zij hier niet de middelen voor hebben, zullen de leningen stijgen en daarmee ook het aantal mensen die de leningen niet meer kan afbetalen. De rente op leningen zal hiermee ook fors stijgen


Demografie: Welvaart trekt welvaart aan, zo zie je gemeenten als Blaricum en Laren ontstaan. Mensen associëren zich met een bepaalde levenstijl en willen hierin herkent worden. Welvaart clustert zich dus, waarmee ook de mensen die behoefte hebben aan de luxe artikelen zich bij elkaar clusteren.


Technologie: Door de huidige snelle technologische ontwikkelingen komen er in hoog tempo steeds nieuwe modellen van artikelen bij. Dit prikkelt het ‘hebben willen gehalte’ en stimuleert het koopgedrag en dus de economie.


Politiek: Politiek bevordert het aankopen van luxe artikelen niet. De hoge inkomens die zich daardwerkelijk de luxe artikelen kunnen veroorloven betalen hogere belastingen, waardoor hun koopkracht vermindert. Echter geven zij wel belastingvoordelen aan bijvoorbeeld energiezuinige auto's, wat ervoor zorgt dat luxe auto's ook steeds zuiniger worden.


Sociaal: Omdat luxe artikelen status met zich meebrengen, wil ook de middenklasse status vergaren door het kopen van luxe artikelen.


Ecologie: Door het belastingvoordeel op zuinige auto's, zijn er meer zuinige auto's dan ooit verkocht in Nederland. Hierdoor zullen steeds meer automerken inspelen op deze trend, door ook met energiezuinige auto's op de markt te komen. Een maatregel die wellicht ook op andere producten positieve gevolgen kan hebben.


‘Met name kleine auto's blijven populair. Inmiddels komt 52 procent van alle nieuwe auto's uit het A- of B-segment’.
(Dijkstra, 2011)
Megatrend: Welvaart

Economie: Door een economische crisis zijn er op economisch gebied grote zorgen.Toch kan Nederland nog altijd worden gezien als een welvarend land. Hoe zich dit gaat ontwikkelen is onzeker.

‘(Novum) - Het is verre van zeker dat Nederland in de toekomst net zo welvarend blijft als nu. Het klimaat warmt op, het werkende deel van de bevolking wordt veel kleiner en het opleidingsniveau daalt. Dat staat in een rapport over de duurzaamheid van Nederland dat maandag verschijnt’.
(CBS, CPB, PBL en SCP, 2011)
Demografie: Door de economische crisis en de maatregelen die hierin moeten worden genomen door de overheid, zal er wellicht een verschuiving van de wereldbevolking ontstaan. Op plekken waar de belastingvoordelen voor de welvarende mens gustiger is zullen welvarenden zich gaan clusteren.

Technologie: Wanneer de economische crisis zich voort gaat zetten en de welvaart in gevaar komt, zal dit gevolgen gaan hebben op de industrie en zijn nieuwe ontwikkelingen. Want wanneer de vraag afneemt, zal op den duur het aanbod zich hieraan moeten gaan aanpassen.

Politiek: Als de welvaart van Nederland in gevaar komt, zal de overheid actie moeten gaan ondernemen. Niet ondenkbaar zal zijn dat de belastingen omhoog zullen gaan en de subsidies zullen afnemen.

Ecologie: Als de welvaart afneemt door een verslechterd economisch klimaat, zullen op den duur de subsidies en belastingvoordelen voor groene producten verdwijnen.

Bibliografie



CBS, CPB, PBL en SCP. (2011, 9 2). http://binnenland.nieuws.nl/658354. Opgeroepen op 1 1, 2012, van http://binnenland.nieuws.nl: http://binnenland.nieuws.nl/658354

Dijkstra, C. (2011, 10 3). http://www.autoweek.nl/autonieuws/17695/dalende-autoverkoop-zet-door. Opgeroepen op 1 1, 2012, van http://www.autoweek.n: http://www.autoweek.nl/autonieuws/17695/dalende-autoverkoop-zet-door

Miljonair Fair. (2012, n.b. n.b.). http://www.miljonairfair.nl/. Opgeroepen op 1 1, 2012, van http://www.miljonairfair.nl/: http://www.miljonairfair.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten