dinsdag 27 december 2011

Slecht Concept Google Wave door Sebnem

Google heeft Google Wave-gebruikers in een e-mail gewaarschuwd dat het einde van Wave in januari 2012 wordt ingezet. Deze maatregel is een onderdeel van de voorjaarsschoonmaak die Google houd onder diverse projecten.

Wave is een mislukte poging van Google om met een eigen sociaal netwerk te komen. Het is een paar jaar geleden met veel tamtam geïntroduceerd maar na een jaar stilgezet omdat het niet aansloeg bij het publiek. De meest wave-gebruikers wisten niet goed wat ze er mee aanmoesten.

Wave is niet het enige project waar Google afscheid van neemt. Zo is er Google Friend Connect, wat is opgegaan in Google+. Ook stopt Google met een energiebesparingsproject en verdwijnen Google Search Timeline, Google Bookmark Lists, Google Knol en Google Gears. Allemaal projecten waarvan de meest Google-gebruikers geen weet van hebben en waarschijnlijk ook niet zullen missen.

Nauwelijks drie maanden nadat de dienst algemeen beschikbaar kwam, heeft Google de stekker uit Wave getrokken. De tool waarmee je real time samen kon werken werd nauwelijks gebruikt.

Ontwikkelaars stonden te juichen en zwaaiden met hun laptops vanwege de vernieuwende techniek, maar gebruikers bleven weg, zo luidt de boodschap van Googles senior vice president for operations Urs Hözle in de blogspot waarin hij het einde van Google Wave aankondigt. De dienst wordt niet verder ontwikkeld als standalone product. Wel blijft de site nog bestaan tot het einde van het jaar, en de technologie leeft voort in andere projecten van Google, schrijft hij verder.

De introductie van Google Wave in het najaar van 2009 was een grote gebeurtenis. Voor het nieuwe communicatieplatform werden 100.000 uitnodigingen verstuurd. Het idee achter het beperkte aantal uitnodigingen was dat het systeem op die manier niet zou bezwijken. Bovendien zorgde Google er op die manier voor dat veel mensen geïnteresseerd raakten. Wat schaars is, is immers interessant.

Google was van plan Google Wave aan te passen op basis van de feedback van gebruikers. Zover is het nooit gekomen. Onlangs maakte Google bekend dat het de verdere ontwikkeling van Google Wave staakt. Volgens CEO Eric Schmidt was de mislukking van het platform tegelijkertijd een leermoment. En inderdaad: er zijn zeker lessen te trekken voor iedereen die een sociaal enterprise-platform wil uitrollen.

In de video hieronder legt Eric Schmidt uit waarom Google met Wave stopt.


Aantallen doen ertoe

Zorg voor een strategie die het mogelijk maakt om in hoog tempo grote aantallen nieuwe gebruikers toe te laten. Het idee achter Wave was dat groepen mensen (collega's, kennissen) via het platform zouden samenwerken. Maar als er maar één persoon was met een uitnodiging, had het natuurlijk weinig zin om gebruik te maken van Wave.

Veel van de eerste gebruikers van Wave kwamen niemand tegen op de site. En aangezien de early adopters moeten functioneren als evangelisten voor een nieuwe dienst, is het dus weinig verrassend dat Google Wave geen succes werd.

Veel organisatie maken bij de introductie een collaboration-platform gebruik van een pilot. Een dergelijke pilot heeft zin als er mensen worden toegelaten die sowieso al moeten samenwerken. Worden er mensen van verschillende afdelingen toegelaten die weinig aan elkaar hebben, dan werkt dat dus niet.

Houd het simpel

Eén van de problemen van Google Wave was dat de interface niet intuïtief was. Zelfs niet voor mensen die technisch goed onderlegd waren. Dat is een obstakel voor de snelle verspreiding van de technologie. Als u iemand moet uitleggen hoe iets werkt, dan is het minder vanzelfsprekend dat u de technologie met iemand deelt.

Richt u niet op 100 dingen tegelijk

Vlak voordat Google Wave werd gelanceerd, kwam Google al met Google Buzz. Op Google Buzz viel van alles aan te merken (onder meer op het gebied van de privacy), maar gebruikers snapten het en konden er makkelijk mee overweg. Door kort daarop Google Wave te lanceren, schoot Google in eigen voet. De gebruikers waren immers al gewend aan Buzz. Voor hen was er dus niet de noodzaak om opeens gebruik te gaan maken van Wave.

De les is hier dat het geen zin heeft om de veranderingen in collaboration-platforms snel na elkaar door te voeren. Als mensen te veel keuzes hebben, raken ze verward en kunnen ze uiteindelijk geen keuze maken. Gebruikers haken daardoor af.

· Meijs, van der S. (05-08-2010). Webwereld, Google Wave is officieel mislukt. Op 25 december 2011 opgehaald van

http://webwereld.nl/nieuws/96556/google-wave-is-officieel-mislukt.html

· Elskamp, G. (24-11-2011). PCM, Google wuift Wave vaarwel. Op 25 december 2011 opgehaald van

http://www.pcmweb.nl/nieuws/google/google-wuift-wave-vaarwel

· Hyped.nl (2011).Google Wave mislukt; toch jammer van die invite van 5000 dollar. Op 25 december 2011 opgehaald van

http://www.hyped.nl/details/20100805_google_wave_mislukt_toch_jammer_van_die_invite_van_5000_dollar

· Fenwick, N. (16-08-2010). CIO, Wat kunt u leren van het mislukken van Google Wave. Op 25 december 2011 opgehaald van

http://cio.nl/nieuws/27021/wat-u-kunt-leren-van-het-mislukken-van-google-wave.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten