dinsdag 27 december 2011

Trendanalyse Emoticons door Sebnem

Trends

De definitie van het woord ‘trend’ is volgens het Van Dale Groot Woordenboek Hedendaags Nederlands:

1 ontwikkelingslijn, met name het algemeen verloop van statistische cijfers =>

neiging, richting, tendens

2 nieuwe mode, heersende toon

Trends zijn er in verschillende soorten en maten. In deze analyse worden trends weergegeven vanuit de drie trendniveaus: markttrends, consumententrends en maatschappelijke trends en met verschillende trendfactoren zoals o.a. politiek, cultureel en economisch (Roothart, Van der Pol, 2001).

Trendanalyse Emoticons :)

Mensen zijn steeds meer gebruik gaan maken van emoticons, ook wel ‘smileys’ genoemd. Vrijwel in alle informele tekstuele uitdrukkingen wordt achter een opmerking of bericht een combinatie van enkele tekens geplaatst wat een gezichtsuitdrukking moet voorstellen. De eerste ‘smile’ werd bedacht door een computerwetenschapper in 1982 en is al geruime tijd een ware trend.

Product/ markttrend:

Enkele producttrends zijn originele emoticons (met of zonder animatie) die te downloaden zijn en nieuwe emoticons behorende bij mobiele telefoonapplicaties. Daarnaast zijn de ‘ouderwetse’ emoticons bestaande uit tekens:

:-) / :) / =) ......... Glimlachend / blij

:-D / :D / =D ..... Glimlach / vrolijk

:-( / :( ............... Verdrietig

:'-( / :'( .............. Huilend

:-P / :P =P ........ Humor (P = Tong)

^_^ / ^.^ / ^^ .... Gelukzalig lachen / blij / schattig

-.- / -_- ............ Met stomheid geslagen

-.-" / -_-" ......... Extra met stomheid geslagen (" = Zweetdruppel)

(Wikipedia, ‘Smiley’)

Demografisch: Er is voor elk meest voorkomende expressie wel een smiley gemaakt. Zowel man, vrouw, jongvolwassene als oudere kan deze gebruiken.

Politiek: de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) publiceert inspectierapporten over de horeca. Gasten kunnen aan de hand van smileys aan de deur zien hoe het gesteld is met de hygiëne in restaurants.

Economisch: Applicatie ontwikkelaars maken steeds meer en betere functies op mobiele telefoons voor het gebruik van smileys. Deze zijn (soms tegen een kleine vergoeding) te downloaden.

Sociaal/Cultureel: Emoticons/smileys kunnen bewijzen of iets bedreigend of cynisch bedoeld is.

Technologisch: Er zouden toetsenborden ontwikkeld kunnen worden met standaard smileys erop. Net zoals de mobiele telefoons bepaalde invoer-functies hebben voor een smiley.

Ecologisch: Op ecologisch gebied is dit product niet van toepassing.



Consumententrend:

(gedrag, voorkeuren en behoeften)

Expressie: Jongeren zijn beter bekend met het gebruik van emoticons bij communicatie via tekst en proberen altijd de nieuwste apps en emoticons uit. Het uiten van een emotie bij tekstuele communicatie wordt door middel van een emoticon makkelijker gemaakt en de boodschap komt duidelijker over (serieus of cynisch). Omdat wij steeds mobieler worden en er nieuwe technische snufjes op de markt verschijnen, gaat het communiceren met elkaar tegenwoordig steeds vaker via tekst. Denk hierbij aan sms, chat, e-mail en de verschillende social media platformen waarbij men digitaal continu met elkaar in contact is. Tekst is polysemisch en kan dus op meerdere manier worden opgevat. Het opvallende gedrag daarbij van de consument is behalve het overbrengen van een boodschap het willen uiten van emotie, expressie. De voorkeur gaat uit naar het gebruik van simpele tekens die samen een gezichtsuitdrukking vormen, om zo de bijbehorende emotie te weergeven (Rendement Uitgeverij BV, 2011).

Demografisch: Emoticons of smileys worden vrijwel door iedereen gebruikt in de leeftijdscategorie 15-40 jaar. Wel gebruiken jongvolwassenen vaker deze tekens in hun uitingen.

Politiek: Politieke opvattingen krijgen een accent door het gebruik van expressie in de vorm van een emoticon.

Economisch: Smileys worden alleen gebruikt in landen waar de welvaart het toelaat de nieuwste technische snufjes te gebruiken en waar men een mobiele telefoon en pc heeft.

Sociaal/Cultureel: Hoe meer emoticons des te duidelijker de communicatie en des te minder misverstanden er optreden. Emoticons of smileys laten immers zien wat er bedoeld wordt met tekst dat polysemisch is.

Technologisch: De laatste electronica uitvindingen en nieuwste smartphones maken het steeds makkelijker te communiceren met expressie.

Ecologisch: Milieuactivisten zijn van mening dat we overconsumeren en zijn tegen het overmatige bezit van electronica en technologische snufjes.

Megatrend:

(als individualisering, vergrijzing of globalisering zijn maatschappelijke ontwikkelingen)

In de categorie megatrend valt de emoticon op het moment dat deze zowel informeel als formeel wordt gebruikt en een geheel nieuwe manier van communiceren wordt. De gebruikelijke manier van communiceren door middel van geschreven letters maakt ruimte voor tekens. Dat wil zeggen dat we steeds vaker communiceren met tekens om een gezichtsexpressie te uiten bij onze boodschap naar degene toe met wie we communiceren. Dat wordt veroorzaakt doordat we steeds vaker vrijwel alles digitaal gecommuniceerd wordt. We zien steeds meer emoticons (of smileys) in formele sms/chat/e-mail conversaties. Naast het veranderende gedrag van de consument als maxitrend, wordt het gebruiken van emoticons of smileys een geheel nieuwe versie van het schrift (Bas-s, 2008-2011).

Demografisch: Smileys worden in de Westerse wereld en ontwikkelde landen gebruikt waar sprake is van digitalisering.

Politiek: De digitalisering brengt ook de noodzaak voor controle op allerlei uitingen bijvoorbeeld op websites en forums. Wet- en regelgeving zou hierop afgestemd moeten worden.

Economisch: Maatschappijen waarin de welvaart het toelaat digitale producten te bezitten hebben te maken met deze verandering in het communiceren.

Sociaal/Cultureel: Geen kloof tussen jongeren/ouderen als dit een normale vorm van communiceren wordt en iedereen smileys weet te gebruiken.

Technologisch: Met de huidige technologie is het mogelijk met video te communiceren wat het gebruik van expressie met tekens onnodig maakt. Daar waar enkel via tekst te communiceren is geldt productinnovatie van betere of meer uitdrukkingen en integratie in applicaties.

Ecologisch: De digitalisering is niet meer weg te denken in de huidige Westerse maatschappij. Smileys zijn daar dan ook onlosmakelijk aan verbonden. Ecologie en technologie gaat niet samen omdat computers of mobiele telefoons bijvoorbeeld niet afbreekbaar zijn.

Bas-s (25-08-2008). Mens en Samenleving / Communicatie. Op 28 november 2011 opgehaald van

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/23725-emoticons-of-smileys.html

Rendement Uitgeverij BV(2011). OfficeRendement. Op 28 november 2011 opgehaald van

http://www.rendement.nl/office/nieuws/id5903-smiley-laat-gezicht-vaker-zien-in-zakenmail.html

· Roothart, H. en Van der Pol, W. (2001), Van Trends Naar Brands. Amsterdam: Kluwer.

· Wikipedia Foundation, Inc. (n.d.). Op 28 november 2011 opgehaald van

http://www.wikipedia.org/wiki/Smiley

· Fastservice Entree (30-08-2011). Bron: Foodwatch, via Nieuwsbank. Foodwatch wil smiley voor hygiënische horeca. Op 26 december 2011 opgehaald van

http://www.horecaentree.nl/fastserviceentree/7796-Foodwatch_wil_smiley_voor_hygi%EBnische_horeca.html

Nu Jij (2011). De overwinning van de milieuactivist. Op 26 december 2011 opgehaald van


http://www.nujij.nl/wetenschap/de-overwinning-van-de-milieuactivist.3797522.lynkx#axzz1hdmcbqBd


Geen opmerkingen:

Een reactie posten