dinsdag 10 januari 2012

Trendpiramide 2 door Chris de Bie

Korter, goedkoper, minder ver
Vakantie

(Grabbits)

Het is weer januari en dat betekent voor een hoop mensen dat het weer tijd wordt om de vakanties van het komende jaar te gaan plannen. Sommige beginnen hier uiteraard al wat eerder mee dan anderen, maar nu is toch wel de tijd om te gaan boeken. De nieuwste brochures zijn uit, de website weer up to date en de reisbureaus weer volop bezet. Maar gaan we dit jaar nog wel zo massaal op vakantie nu de economische crisis weer terug is en de euro zo onder druk staat. De trend voor deze zomer lijkt korter, goedkoper en minder ver op vakantie.
(Lurofoto)
Zo kunnen we rekening houdend met de factor demografisch een weekendje weg of een verre reis maken en alles daar tussen in. Dat hangt natuurlijk af van de samenstelling in de maxitrend. In de factor technologie zien we een relatief nieuwe trend van LANparty’s en LANfestivals. Er vinden georganiseerde reizen plaats naar dit soort evenementen. Politiek gezien zijn er nog altijd studiereizen en de reizen met een geloofskarakter of een weekje op kamp met YMCA zijn nog steeds een trend op sociaal cultureel gebied. De factor economie, welke toch wel een belangrijke factor aan het worden is krijgt te maken met korte vakanties. Maar ecologisch gezien is een trend gaande, want de ecocampings schieten uit de grond.

(Google)


Deze markttrends zijn een direct gevolg van de trends in de consumententrend. We verdelen ze weer over de trendfactoren.

Demografisch gezien onderscheiden we onder andere gezinnen met jonge kinderen, jongeren, stellen en ouderen. Technologisch gezien zullen de gamefanaten en computernerds zich sneller opgeven voor zo’n LANparty. Studenten uit de politieke factor zullen de studentreizen maken en de mensen met een bepaalde geloofsovertuiging nemen een vakantie uit de microtrendfactor sociaal Ecologisch. De mensen die last hebben van de economische crisis zullen eerder een korte vakantie nemen en de Ecocampings zullen geboekt worden door milieubewuste reizigers.

(Rodekruis)


Dan rest nog de megatrend. Een trend van de laatste jaren op demografisch niveau is toch wel een verandering in de gezinsopbouw. Dit kan je helemaal door vertalen naar de microtrend weekendje weg, rondreis en alles daar tussen in. Voor de technologische factor kunnen we zeggen dat er steeds meer mogelijk is doordat toekomst scenario’s waarin nano-, microtechnologie en informatie technologie een belangrijke rol spelen steeds meer realiteit worden. In de politiek ontdekken we een verschuiving van de macht naar maatschappelijke belangenorganisaties en groeperingen waardoor de maatschappij zich betrokken voelt bij de toekomst. Deze verschuiving heeft tot gevolg dat er steeds meer culturele tegenbeweging komt waardoor sociaal cultureel gebied een hoop gebeurd. Op economisch gebied zien we een crisis waar we nog niet uit zijn en op ecologisch gebied is het veilig om te zeggen dat we bewuster omgaan met het milieu. (Roothart & van der Pol, 2008)

Bibliografie

(sd). Opgeroepen op Januari 10, 2012, van Grabbits: http://www.grabbits.nl/artikel/hoe_veilig_is_het_om_te_bieden_op_vakantieveilingennl

(sd). Opgeroepen op Januari 10, 2012, van Lurofoto: http://www.lurofoto.eu/gallery/showphoto.php?photo=4639&title=vakantiewaar-naar-toe-3f&cat=680

(sd). Opgeroepen op Januari 10, 2012, van Google: http://www.google.com

(sd). Opgeroepen op Januari 10, 2012, van Rodekruis: http://www.rodekruis.nl/wat-kunt-u-doen/jongeren/studentendesks/tilburg/media-en-sponsoren/paginas/sponsoren.aspx

Roothart, H., & van der Pol, W. (2008). Van Trends Naar Brands. Kluwer.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten