dinsdag 3 januari 2012

Trendanalyse Bewustwording door Beau Hoekstra




We willen duidelijkheid en controle, wind er geen doekjes om maar vertel ons wat er aan de had is met die pensioenen, komkommers, die cookies en verzadigde vetten. (trendslator.nl, Trendslator © 2011) De nieuwsgierigheid naar wat eten met je lichaam doet, speelt een steeds grotere rol net als beweging, een gezonde geest in een gezond lichaam.

Microtrend
Sportplatformen en inbreng van merken

Maxitrend
Behoefte aan gezonde geest en lichaam

Megatrend
Gezondheid

Micro trend
Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van bewustwording, dit allemaal om de maatschappij te stimuleren en te voldoen aan de behoefde van een gezonder leven.

Economisch
Roken is slecht voor het lichaam en daarom wordt er veel gedaan om de mensen te laten stoppen. Wanneer men dit niet vanuit zichzelf wil maakt de staat het duurder om het minder aantrekkelijk te maken. Roken is niet alleen slecht voor de gezondheid maar dus ook voor de portemonnee vooral nu de verzekeringen voor rokers duurder gaan worden. Het is niet raar dat verzekeraars meer geld willen voor rokers, want deze hebben ten slotte een kortere levensverwachting en hebben een grotere kans op ziekte. Dit laat zien dat verzekeraars veel waarde hechten aan een gezonde levensstijl. (Besteman, 2009)

Technische
Er zijn veel ontwikkeling op het gebied van apps voor telefoons zo ook voor deze trend. Er zijn al apps als braintraining om je geest te stimuleren en Nudge die de consument moet stimuleren een duurzaam en gezond leven te leiden. (Nudge-app, 2011)
Maar denk vooral aan de ontwikkeling op het gebied van gaming, waarbij men uitgedaagd word om van de bank te komen.  Hierbij schiet waarschijnlijk direct de Nintendo Wii in gedachte maar ook playstation heeft enige ontwikkelingen op dit gebied. Dat is wat we nodig hebben ‘games die aanzetten tot beweging’. Zelf dat de organisatoren van Games Jam zich richten op games die een gezondere levensstijl stimuleren. (games die aanzetten tot beweging, 2011)



Demografie
Vooral voor jongeren ‘de toekomst van onze maatschappij’ is er veel om een bewuster leven te beginnen. Ze worden van veel kanten gestimuleerd om voldoende te bewegen vooral het merk Coca cola speelt hierop in met hun “mission olympic”. Jaarlijks nemen ruim 150.000 middelbare scholieren van meer dan 200 scholen deel aan dit grote sportplatform voor school en hun scholieren in Nederland.



Ecologie
Er schieten als paddenstoelen eco-/ biologische winkels uit de grond zo is er ook EkoPlaza. Dit is een winkel die zeer betrokken is bij natuur en mens en waar duurzaamheid dan ook belangrijk is. Hun merken sterk dat hun doelgroep/ klantenkring steeds groter wordt en hebben nu al zo’n achtendertig vestigingen in Nederland.

                                                                                                     (helden, 2010)

Maxitrend > Consumenten
Het is tijd voor de consument zelf. Het gedrag van de consument verandert niet ten opzichte van de bewustwording van globale duurzaamheid maar trekt het naar zichzelf. Bij de volwassen zelfdenkende consument gaat dit vanzelf en kan de keuze maken maar voor jongeren is dit niet vanzelfsprekend. Daarom word er veel gedaan om jongeren te stimuleren.

Politiek
Als we even naar een maatschappelijke trend kijken die ons al lange tijd achtervolgt “vergrijzing” dan zien we dat daar veel aan wordt gedaan. Maar dit begint bij onszelf maar vooral bij de jongeren, als een gezonde levensstijl voor hun gewoon is zal de vergrijzing steeds kleiner worden. Waarbij er voor de politiek en overheid natuurlijk een breed en positief perspectief inzit.

Economie
Gezonde jongeren zijn veel gebruikers en hardere werkers dus er zal veel meer geld in en uit gaan stromen wanneer ze met overgewicht op de bank blijven zitten. Bewegen en stimuleren van geest is niet alleen goed voor de gezondheid maar creëert ook veel zelfvertrouwen waardoor men hoger opgeleid zal raken en dus meer verdient.

Cultuur
Het is heel fijn om te zien dat vele een voorbeeld functie aannemen voor jongeren. Dit geldt voor zowel professionals, consument als familieleden. Ook hier spelen veel producten diensten op in, om dit alles gezamenlijk te doen om elkaar te steunen en te stimuleren.

Demografie
Om nogmaals terug te komen op de vergrijzing waardoor gezondheid zeer belangrijk is geworden is dit voor gemeentes en provincies ook heel belangrijk. Positieve punten voor elke gemeenten omdat gezonde jongeren meer binnen brengen en meer gebruik maken van de voorzieningen. De jongeren zullen langer blijven en ook ouder worden.



Megatrend > Maatschappij
bewustwording is een ontwikkeling die al lange tijd plaats vindt in de wereld en ook in onze maatschappij. Voor de vergrijzing in ons land is het zeer belangrijk dat ieder een gezond leven gaat lijden.  Daarvoor levert de een actieve leefstijl veel op voor de gezondheidswinst en daarmee een belangrijke bijdrage voor de gehele samenleving.
Politiek en overheid sporen dan ook aan om dit vooral te stimuleren. In 2010 bedraagt het aantal 50 plussers 5.8 miljoen en als we zo door gaan zijn er in 2020 alleen al 3 miljoen 75 plussers. (NISB, 2010)


Bibliografie

Besteman, T. (2009, 31 jan za ). Niet-rokers lopen poliskorting mis. Opgehaald van www.telegraaf.nl: http://www.telegraaf.nl/overgeld/verzekeringen/3134592/__Niet-rokers_lopen_poliskorting_mis__.html
games die aanzetten tot beweging. (2011, 10 18). Opgehaald van www.zorgvoorinnoveren.nl: http://www.zorgvoorinnoveren.nl/nieuws/508/games-die-aanzetten-tot-beweging
helden, g. (2010, Mei). Eko plaza in het nieuws. Opgeroepen op 2012, van beterewereld.nl: http://www.ekoplaza.nl/nieuws/in-het-nieuws/
NISB. (2010). factsheet-taskforce-sport-en-bewegen. Opgehaald van www.nisb.n: http://www.nisb.nl/projecten/factsheet-taskforce-sport-en-bewegen.pdf
Nudge-app. (2011, 11 14). Opgehaald van http://p-plus.nl: http://p-plus.nl/nieuws/Nudge-app
trendslator.nl. (Trendslator © 2011). MOODS12/CONTROLE . WWW: http://trendslator.nl/trends/trends-trendslations/.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten