vrijdag 6 januari 2012

Conceptlanceerder Joop van den Ende door Beau Hoekstra



Van den Ende is een echte mediamagnaat, maar het is hem niet aankomen waaien. Hij heeft vele wegen uitgeprobeerd voordat hij zijn talent ontdekte. Zijn talent: een ander tot ster maken! (Outenaar)
Hij is het brein achter de carrière van komiek André van Duin en het clownsduo Bassie & Adriaan.

Hij heeft vele ondernemingen maar produceren is één van de vele ondernemingen. Dit op het gebied van tv-programma’s en toneel en musicalproducties.  Hij heeft vele hoogwaardige toneel- en musicalproductie en tv-programma’s gecreëerd. Die allemaal een goed verzorgde en doordachte lancering nodig hebben gehad waarvan ik er twee van zal bespreken.

Spraakmakende lancering

Goeden tijden, Slechte tijden


 
De eerste Nederlandse soapserie die dagelijkse te zien is op RTL is op initiatief van Joop van den Ende.  Hij heeft hier Willy van Hemert benaders en samen met hem het script gerealiseerd voor de tv-hit. De serie is op Maandag 1 Oktober 1990 op de tv verschenen is sinds dien niet meer van de Nederlandse tv weg te denken.

Het eerste wat de lancering opmerkelijk maakt is dat het een historische gebeurtenis was omdat het de eerste Europese dagelijkse soapserie was. Dit was wat van den Ende al mee had in het lanceren van de soap, waardoor hij een prima publiek kon trekken in de eerste proefweken van de soap.

Het eerste wat men op de tv te zien kreeg van de soap was de titelsong, en die was zo sterk dat het grootste deel van Nederland dit al na een aantal weken meezong.

Eerste aflevering GTST
(Youtube)

De lancering ging verder dan alleen het aankondigen want in de eerste weken 
moesten ze zich blijven bewijzen en was het hoogte punt van de lancering. Toenmalig RTL-baas zou na 4 weken die productie al stopzetten maar ondanks dat
en de kritieken van de critici hebben ze weten door te zetten.
Ze gingen verder dan alleen de soap en creëerde een hype rondom de soap. De jonge acteurs kwamen op covers van bladen zoals hitkrant en ze vonden sponsoren voor de show waardoor vele de merken gingen dragen en gebruiken. Hierdoor waren het niet alleen personages voor het publiek maar kregen ze een meerwaarde. Hierdoor werd de serie snel een hit en keken er al snel twee miljoen huishoudens naar GTST. Tot de dag vandaag is de soap een hit en genieten er dagelijks 1,3 miljoen mensen naar Goeden tijden, slechte tijden!
(gtst) (wikipedia)

Foute lancering

Spetters, een film met een slecht begin maar een goed einde.

Trailer spetter 
(youtube)

De film is geregisseerd door Paul Vehoeven en speelde in de bioscoop in 1980. De film gaat over 3 vrienden en een meisje die proberen te ontvluchten aan hun kleinsteedse milieu.
De film heeft een slecht start gehad dus een waardoor de lancering ook verdoemd was. De regisseur Verhoeven had na ruzie over financiën over een aantal kraskrakkers toevlucht gezocht bij Joop van de Ende waardoor er een kritische woorden wisseling ontstond. Er ontstond een negatief beeld en werd gezegd dat ze verdoemd waren te mislukken maar toch streefde ze ernaar een succesvolle film te produceren.

De film speelde zich af in een lagere arbeidsklasse, waarin veel grove taal, seks en geweld in afspeelde. Daarom werd het immorele en pessimistische getinte scenario afgekeurd door het productiefonds voor Nederlandse films. Waarop een gekuiste versie werd ingeleverd in ze toch hun subsidie konden innen. Waar ze toen de fout in zijn gegaan om toch het oorspronkelijke scenario te laten draaien. Hierdoor kwam de film in een negatieve vibe in de media. Verhoeven noemde dit achteraf “een volkomen geoorloofde guerrillatactiek”.
Het gevolg was dat de film verafschuwd werd door critici en de gevestigde orde, dit vooral door het immorele en pessimistische karakter van de film. De reactie op de film bleef niet alleen op schrift maar er kwamen ook demonstratie bij de bioscoop waar de film draaiden en werd er een acteigroep op gericht “de ante spetter actie”. Deze discussie ging zelf tot in de tweede kamer maar vooral omdat het door overheidsgeld gefinancieerd werd. Al met al was er voor en in begin dat de film draaide veel negatieve discussie over de film waardoor  maar 1.124.025 vooral jonge bezoekers naar de film kwamen.



Toch heeft de film nu de dag een goed einde gekregen en is iedereen uit geraasd over de film. En vinden veel critici de film representatief voor de jongerencultuur van de jaren ’80. Spettes heeft nu zelf een cultstatus aangenomen en mag het zichzelf een Nederlandse filmklasieker noemen.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten