Van den Ende is een echte mediamagnaat, maar het is hem
niet aankomen waaien. Hij heeft vele wegen uitgeprobeerd voordat hij zijn
talent ontdekte. Zijn talent: een ander tot ster maken! (Outenaar)
Hij is het brein achter de carrière van komiek André
van Duin en het clownsduo Bassie & Adriaan.
Hij heeft vele ondernemingen maar produceren is één
van de vele ondernemingen. Dit op het gebied van tv-programma’s en toneel en
musicalproducties. Hij heeft vele hoogwaardige
toneel- en musicalproductie en tv-programma’s gecreëerd. Die allemaal een goed
verzorgde en doordachte lancering nodig hebben gehad waarvan ik er twee van zal
bespreken.
Spraakmakende
lancering
Goeden tijden, Slechte tijden
De eerste Nederlandse soapserie die dagelijkse te zien
is op RTL is op initiatief van Joop van den Ende. Hij heeft hier Willy van Hemert benaders en
samen met hem het script gerealiseerd voor de tv-hit. De serie is op Maandag 1
Oktober 1990 op de tv verschenen is sinds dien niet meer van de Nederlandse tv
weg te denken.
Het eerste wat de lancering opmerkelijk maakt is dat
het een historische gebeurtenis was omdat het de eerste Europese dagelijkse
soapserie was. Dit was wat van den Ende al mee had in het lanceren van de soap,
waardoor hij een prima publiek kon trekken in de eerste proefweken van de soap.
Het eerste wat men op de tv te zien kreeg van de soap
was de titelsong, en die was zo sterk dat het grootste deel van Nederland dit
al na een aantal weken meezong.
Eerste aflevering GTST
(Youtube)
De lancering ging verder dan alleen het aankondigen
want in de eerste weken
moesten ze zich blijven bewijzen en was het hoogte punt
van de lancering. Toenmalig RTL-baas zou na 4 weken die productie al stopzetten
maar ondanks dat
en de kritieken van de critici hebben ze weten door te zetten.
Ze gingen verder dan alleen de soap en creëerde een hype
rondom de soap. De jonge acteurs kwamen op covers van bladen zoals hitkrant en
ze vonden sponsoren voor de show waardoor vele de merken gingen dragen en
gebruiken. Hierdoor waren het niet alleen personages voor het publiek maar
kregen ze een meerwaarde. Hierdoor werd de serie snel een hit en keken er al
snel twee miljoen huishoudens naar GTST. Tot de dag vandaag is de soap een hit
en genieten er dagelijks 1,3 miljoen mensen naar Goeden tijden, slechte tijden!
Foute
lancering
Spetters, een film met een slecht begin maar een goed
einde.
Trailer spetter
(youtube)
De film is geregisseerd door Paul Vehoeven en speelde
in de bioscoop in 1980. De film gaat over 3 vrienden en een meisje die proberen
te ontvluchten aan hun kleinsteedse milieu.
De film heeft een slecht start gehad dus een waardoor
de lancering ook verdoemd was. De regisseur Verhoeven had na ruzie over financiën
over een aantal kraskrakkers toevlucht gezocht bij Joop van de Ende waardoor er
een kritische woorden wisseling ontstond. Er ontstond een negatief beeld en
werd gezegd dat ze verdoemd waren te mislukken maar toch streefde ze ernaar een
succesvolle film te produceren.
De film speelde zich af in een lagere arbeidsklasse,
waarin veel grove taal, seks en geweld in afspeelde. Daarom werd het immorele
en pessimistische getinte scenario afgekeurd door het productiefonds voor
Nederlandse films. Waarop een gekuiste versie werd ingeleverd in ze toch hun
subsidie konden innen. Waar ze toen de fout in zijn gegaan om toch het
oorspronkelijke scenario te laten draaien. Hierdoor kwam de film in een
negatieve vibe in de media. Verhoeven noemde dit achteraf “een volkomen
geoorloofde guerrillatactiek”.
Het gevolg was dat de film verafschuwd werd door
critici en de gevestigde orde, dit vooral door het immorele en pessimistische
karakter van de film. De reactie op de film bleef niet alleen op schrift maar
er kwamen ook demonstratie bij de bioscoop waar de film draaiden en werd er een
acteigroep op gericht “de ante spetter actie”.
Deze discussie ging zelf tot in de tweede kamer maar vooral omdat het door
overheidsgeld gefinancieerd werd. Al met al was er voor en in begin dat de film
draaide veel negatieve discussie over de film waardoor maar 1.124.025 vooral jonge bezoekers naar de
film kwamen.
Toch heeft de film nu de dag een goed
einde gekregen en is iedereen uit geraasd over de film. En vinden veel critici
de film representatief voor de jongerencultuur van de jaren ’80. Spettes heeft
nu zelf een cultstatus aangenomen en mag het zichzelf een Nederlandse
filmklasieker noemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten