zondag 8 januari 2012

Een goed concept door Chris de Bie

Talent of goed concept?
Justin Bieber

(Imdb)







Ineens was het er, de video van een jongetje en zijn gitaar die niet onverdienstelijk covers van bekende artiesten ten gehore bracht. De video’s, het waren er al snel meer, waren regelrechte internet hits. Miljoenen mensen bekeken de filmpjes op youtube. Of ze nu daadwerkelijk geïnteresseerd waren of het hadden van horen zeggen, de filmpjes werden bekeken. Het bleef niet onopgemerkt, want al gauw zaten er talentenscouts achter dit fenomeen aan.

 (Youtube)

Voordat Bieber bekend werd als artiest, verschenen er eerst meer ‘geregisseerde’ filmpjes op youtube. Hij was hier namelijk door iemand op gewezen die later ook zijn management zou gaan doen en ook bekend staat als degene die hem heeft ontdekt. Het bleek een enorme hit om dit te doen, want het leek net alsof er nog niets aan de hand was met dit kindsterretje in de dop. Hij was daarom dus nog heel gewoon. Achter de schermen werd echter gewerkt aan een groot marketing plan. Snel daarna tekende hij een contract en bracht hij zijn eerste singel uit, nog voordat het eerste album af was.
Hij werd onderhanden genomen door een groep van bekende stylisten en coaches en werd zo gemaakt tot een merk. Al snel was hij immens populair op twitter, facebook en andere social media platformen dat het tijd werd om het merk te openbaren. Zo lanceerde Bieber zijn eerste CD en trad hij op in vele tv-shows om zijn CD te promoten. Door het blijven uitbrengen van nieuwe singles bleef hij aan de top van de billboards. Het vervolg was een 3D film, een wereldtournee, een nieuw album, diverse samenwerkingen met bekende artiesten en zelfs een parfum.

(Imdb)

Tot op de dag van vandaag is het een wereldwijd fenomeen. Alles wat met Justin Bieber te maken heeft wordt in de pers gezegd en geschreven en ook nog het liefst enorm veel. Zijn fans volgen hem op twitter in alles wat hij doet en kopen niet alleen zijn CD’s maar echt alles waar een afbeelding van hem op staat. De promotie rondom de lancering en het onderhouden van het merk Justin Bieber is enorm geslaagd en het lijkt er niet op dat dit binnenkort zal eindigen. Maar is het echt talent of niet veel meer dan inderdaad een heel goed concept.

Bibliografie


Imdb. (sd). Opgeroepen op Januari 8, 2012, van http://www.imdb.com/name/nm3595501/

Youtube. (sd). Opgeroepen op Januari 8, 2012, van http://www.youtube.com/results?search_query=Justin+Bieber&page=2


Geen opmerkingen:

Een reactie posten